Print pagina

Trends en succesfactoren van Business Process Excellence - TQ©


19 november 2013

Om het jaar doet PEX Process Excellence Network een ‘State of the Industry’ onderzoek naar de trends in het omgaan met Operational Excellence. De vraag is welke instrumenten en methoden bedrijven gebruiken en wat dit voor gevolgen heeft voor budgetten en middelen. In 2013 wilde PEX ook weten hoe Process Excellence de strategische doelstellingen van C-level business executives beter kan ondersteunen (C-level functies zijn alle functies op chief-niveau).
Het onderzoek is gebaseerd op kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van 814 proces professionals en een C-level onderzoek onder zestig managers, gevolgd door telefonische interviews met geselecteerde deelnemers.

Bedrijven hebben zich altijd gericht op verhoging van de efficiëntie, kwaliteitsverbetering en kostenverlaging. In de huidige mondiale en hyper-concurrerende economie zijn deze doelstellingen strategisch onafwendbaar. Bedrijven moeten alsmaar wendbaarder zijn met dezelfde of zelfs minder middelen. Dat betekent dat bedrijven moeten veranderen om te overleven. Welke rol kan en zal Process Excellence spelen bij deze uitdaging?

Belangrijkste conclusies uit het rapport 'Trends and Success Factors in Business Process Excellence':
• Process excellence blijft zich ontwikkelen in alle functionele gebieden van het bedrijfsleven. Net als bij de vorige enquêtes in 2011 en 2009, geven de respondenten van dit jaar aan dat zij Process Excellence niet alleen inzetten in de traditionele gebieden zoals algemene bedrijfsvoering, productie en supply chain, maar ook in gebieden die niet van oudsher gericht zijn op de inzet van Process Excellence methodieken, zoals human resources, inkoop, R&D en klantenservice. Functies waarbij er sprake is van een marginale toename in gebruik omvatten Finance, IT, Human Resources, Sales, Marketing en Legal.
• Six Sigma's populariteit blijft dalen sinds het eerste onderzoek van 2011. In 2013 gaven nog maar 33,1% van de respondenten aan Six Sigma te gebruiken. Dat was in 2005 maar liefst 70,8%.
Lean en Six Sigma (soms in combinatie) blijven gezamenlijk wel de meest gebruikte methoden in de procesverbetering toolset, op de voet gevolgd door Business Process Management. 50,2% van de respondenten gebruiken Lean, 48% Lean Six Sigma, en 42,4% Business Process Management. Balanced scorecards (37,1%) en ISO (34%) blijven ook populair bij Process Excellence.
• Bedrijven wijzen steeds minder fulltime professionals toe aan Process Excellence, sinds 2011 vooral bij die organisaties die 10 of minder fulltimers hieraan toegewezen hadden.
• De gemiddelde projectlengte neemt steeds verder af en wel sinds 2011 significant in de groep van projecten met een doorlooptijd van 90 dagen of minder.
• Leidinggevenden zien Process Excellence als een middel voor het behoud van economische groei en het verbeteren van de klanttevredenheid.
• Proces-professionals richten zich mogelijk te veel op de tactische voordelen van Process Excellence zoals kostenbesparingen en het automatiseren van processen, terwijl leidinggevenden meer gericht lijken te zijn op het verbeteren van de klanttevredenheid.

U kunt het rapport downloaden op de website van PEX.

Bron: PEX Process Excellence Network


Terug