Print pagina

Fusies en overnames hebben nieuwe spelregels nodig


20 juli 2011

Dat het merendeel van de overnames niet aan de verwachtingen voldoet en mislukt, komt doordat executives kandidaten verkeerd matchen met het strategische doel van de deal. Daarbij maken zij geen onderscheid tussen deals die de bestaande operaties kunnen verbeteren en deals die de groeivooruitzichten ingrijpend kunnen veranderen.

Met als gevolg dat bedrijven vaak de verkeerde prijs betalen en de acquisitie op de verkeerde manier integreren. Het is dan ook tijd voor andere spelregels in het M&A-vak. Bedrijven zullen zich daartoe verschillende vragen moeten stellen. Is het product of de dienst van het over te nemen bedrijf bijvoorbeeld eenvoudiger en goedkoper dan het aanbod van de gevestigde spelers? En kunnen meer mensen het product of de dienst bezitten en gebruiken en is het goed genoeg om in de behoeften van een brede groep klanten te voorzien? Ook belangrijk is of het businessmodel van het over te nemen bedrijf upmarket kan worden geschaald om een stroom van steeds betere producten en diensten te creëren.

Meer info


Terug