Print pagina

Te veel bellen en e-mailen maakt dom en gestresst - TQ©


18 september 2007

Terreur
Bezuinigen op details

Veel bellen en mailen maakt werknemers dommer en leidt tot een hoop stress. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Londen, Glasgow en Maastricht. Volgens de Glasgowse onderzoekers kan ruim een derde van de ondervraagden niet tegen de druk om e-mails zo snel mogelijk te beantwoorden, waardoor we volgens een hoogleraar uit Maastricht gaan bezuinigen op ondersteunende taken. Nog erger is het bericht uit Londen dat het IQ van iemand die vaak wordt gestoord sterker afneemt dan dat van iemand die geregeld stoned is. Remedie om minder stress te ervaren: zoek vaste momenten om je berichten te checken en/of gebruik een algemeen e-mailadres en telefoonnummer van het bedrijf. In dit artikel zet TQC drie onderzoeken over de schaduwkanten van continue bereikbaarheid naast elkaar.
Top

Terreur
De onderzoekers van de Universiteit van Londen zeggen dat ruim de helft van de werknemers ‘verslaafd’ is aan het controleren van mail buiten kantooruren: zij checken de mailbox wel dertig keer per dag. Sommige werknemers worden zo vaak onderbroken door telefoon en e-mail, dat ze niet meer aan hun werk toekomen. Amerikaanse werknemers worden gemiddeld elf keer per uur gestoord. Volgens een berekening van het adviesbureau Basex is dat een jaarlijkse kostenpost van 588 miljard dollar. Volgens de Universiteit van Glasgow geven sommige mensen toe de berichten wel veertig keer per uur te checken.
De werknemer onderneemt vaak geen actie tegen de telefoon- en mailterreur. Hij vindt het veel te fijn om voortdurend te worden lastiggevallen. Sommigen sturen veel ‘groepsmailtjes’ die ze in veelvoud terugkrijgen. Er is dan nooit nagedacht over het nut daarvan. Glenn Wilson (Londen) zegt dat een op de vijf blij is door e-mail of telefoon onderbroken te worden tijdens een gesprek. Het computerbedrijf HP, opdrachtgever van Wilson, spreekt van ‘info-manie’: een onverzadigbare honger naar informatie via communicatie.
Top

Bezuinigen op details
Hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Fred Zijlstra, van de Universiteit van Maastricht, heeft onderzocht hoe mensen reageren als ze veel worden gestoord tijdens hun werk. "Het verstoort het werkproces. Hoe ingewikkelder je werk, hoe lastiger het is om weer verder te gaan en hoe langer het duurt om van de verstoring te herstellen. Stel je moet een stuk schrijven, je houdt de grote lijnen in de gaten, gaat in op details. Dan word je onderbroken. Als je weer verder wilt, moet je eerst het punt terugvinden. Wat wilde ik doen? Wat heb ik al gedaan? Hoe ga ik verder?" Mensen die veel gestoord worden en hun voornaamste werk weliswaar op tijd afhebben, bezuinigen op ondersteunende taken. "Iemand kopieert nog wel het gevraagde rapport, maar vult het papier niet meer aan. Dat lijkt misschien niet zo erg. Maar als een piloot nog wel vliegt, maar niet meer alle controlelijstjes afgaat, wordt het een ander verhaal." Zijlstra zag nog meer effecten bij mensen die veel worden gestoord op het werk: het welbevinden wordt aangetast, het leidt tot stemmingsveranderingen, tot toename van irritatie en gespannenheid, en dus tot stress.
Top

Bron
University of Glasgow


Terug