Print pagina

Economische kracht van kwaliteit: hoe kwaliteit zorgt voor groei en winstgevendheid


2 oktober 2017

Topmanagement en kwaliteitsprofessionals zien een direct verband tussen enerzijds hun initiatieven tot voortdurende verbetering en performance excellence en anderzijds het succes van hun organisaties als geheel. Dat blijkt uit een onderzoek van Forbes en de American Society for Quality. Bijna de helft van alle respondenten geeft bovendien aan dat hun kwaliteitsinspanningen hebben geleid tot een hogere winstgevendheid en dat ze belangrijke sleutelfuncties in hun organisaties hebben verbeterd.

Wereldwijd zijn ruim 1000 senior executives en 900 kwaliteitsprofessionals van bedrijven en industrieën geïnterviewd. Hieruit bleek dat dit de grootste resultaten van kwaliteitsinitiatieven zijn:
  • toename van het aantal klanten
  • toename in verkoop
  • efficiencyvoordelen
Ook stelde Forbes de vraag welke invloed de opkomst van digitale organisaties zal hebben op de kwaliteit, die van oudsher is gericht op fysieke goederenproductie en dienstverlening. Senior executives en kwaliteitsprofessionals verschillen hierover van mening. Het merendeel van het topmanagement is zich bewust van effecten en impact van digitalisering. Maar bijna een derde van de kwaliteitsprofessionals geven toe zich hier niet van bewust te zijn, terwijl we nu al worden overspoeld hierdoor: een helikopter aangestuurd door hersengolven, zelfvarende boten in Amsterdam, gezichtsherkenning met bivakmuts op, robots voor eenzame mensen, huishoudelijke apparatuur die communiceren met het energiemanagementsysteem, machines die uit zichzelf nieuwe onderdelen bestellen, mobiele carrosserieën die zelf een ideale assemblageroute kiezen! De mogelijkheden lijken onbegrensd.

Bron: Forbes


Terug