Print pagina

Kaizen-goeroe Masaaki Imai reikt eerste Nederlandse Kaizen Award uit


5 december 2017

Afgelopen november werd de eerste Nederlandse Kaizen Award uitgereikt. De prijs werd in de wacht gesleept door Zilveren Kruis, afdeling operations, die al tien jaar lang continu verbetert. De Kaizen Award werd uitgereikt door Mr. Masaaki Imai, een van de grondleggers van Kaizen en oprichter van het Kaizen Institute: ‘I am impressed and moved today to see so many of you working with Kaizen. You spoke from the heart.’

Masaaki Imai (1930) richtte in 1985 het Kaizen Institute op waarmee hij westerse organisaties wil helpen met het toepassen van Kaizen (continu verbeteren). Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 60 vestigingen van het Kaizen Institute. In 2012 bezocht Masaaki Imai Nederland om de start van het Nederlandse Kaizen Institute luister bij te zetten.

De eerste Nederlandse Kaizen Award werd uitgereikt aan het bedrijf dat ‘het beste blijk gaf van opereren op basis van de Kaizen-principes’. De award, in vele andere landen jaarlijks uitgereikt, is bedoeld als stimulans om continu verbeteren duurzaam te verankeren in het DNA van een organisatie en om kleine en grote successen met alle betrokkenen te vieren. Een team van assessoren bezocht zes organisaties die de Kaizen-principes toepassen en een eigen continu verbeteren-programma hebben ontwikkeld.
Kanshebbers waren Zilveren Kruis, Randstad België, Bouwbedrijf De Meeuw, ASML, Philips en Royal Flora Holland. Zij vertelden de toehoorders tijdens de uitreiking in een korte pitch over de Lean-reis die zij als organisatie hebben afgelegd en die nog steeds voortduurt.

Speak from the heart
Masaaki Imai waarschuwde  tijdens zijn toespraak: ‘Hou nooit op met Kaizen, want zodra je stopt, blijft er niets over van je verbeteracties. Lean en Kaizen moeten een lange termijn corporate strategie zijn. Bouw aan een intern systeem dat continu verbeteren ondersteunt. Het vereist doorzettingsvermogen en commitment van de top. Start een war room, zet je beste mensen er in en laat de tweede man in je organisatie de war room leiden.’

Bron: Sigma, Platform voor kwaliteit van de organisatie


Terug