Print pagina

Maak een succes van uw duurzame idee - TQ©


4 juni 2014

Sámen werken aan waardecreatie

Bestel het boek Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie (275 pag.)

Waarom zou je de energieleverancier betalen terwijl je samen met de buurt elektriciteit kunt opwekken? Waarom zou je alleen voor jezelf koken terwijl anderen ook kunnen profiteren van jouw kookkunsten? Waarom zou je je druk maken over de wereld terwijl je zelf iets kunt ondernemen om het probleem aan te pakken? Talloze mensen worstelen met hun sociale, duurzame initiatief en zouden het maar al te graag in een levensvatbaar bedrijfsmodel gieten: een Nieuw Business Model (NBM) voor duurzaam ondernemen.

Op 13 november 2014 kunt u op het symposium ‘Nieuwe Business Modellen’ te weten komen hoe u de waarde van uw duurzame idee onderzoekt en hoe u het op een slimme manier oppakt. Speciaal voor burgers en bedrijven die een duurzame onderneming willen starten of hun onderneming willen doorlichten, ontwierp initiatiefnemer Jan Jonker samen met veel enthousiaste vrijwilligers een doe-het–zelf aanpak en verpakte het in het boek: “Nieuwe Business Modellen; Samen werken aan waardecreatie”. U kunt getuige zijn van de boekpresentatie op 13 november in de Domkerk te Utrecht, waarna u twee workshops kunt kiezen om kennis te maken met de methode.

Sámen werken aan waardecreatie
Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan Nijmegen School of Management (Radboud Universiteit), houdt zich al meer dan vijftien jaar actief bezig met maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Hij lanceerde in 2012 de term Nieuwe Business Modellen. De tijd was rijp om zijn ambities om te zetten in een bruikbaar model.
Samen werken aan waardecreatie, dat is waar het om draait. Jan Jonker legt het uit: “Traditionele bedrijfsmodellen gaan doorgaans over kosten en baten, over winst en aandeelhouders. Nieuwe Business Modellen werken volgens een andere manier van denken - het gaat over sámen werken aan duurzaamheid. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor burger-ondernemers die samen een duurzaam project willen organiseren. Bijvoorbeeld om in de straat een energie- of zorgcoöperatie te starten, of samen een windmolen te kopen. In Nieuwe Business Modellen heeft winst dus een andere betekenis. Het gaat om de winst aan stilte of veiligheid in de straat, aan gezondheid of een beter milieu.”

Aan ambitie en idealisme in Nederland geen gebrek, maar hoe zorg je ervoor dat samenwerking daadwerkelijk leidt tot nieuwe lokale en regionale bedrijvigheid met waardecreatie als uitgangspunt? “Met de doe-het-zelf aanpak kun je je idee vertalen naar een werkend bedrijfsmodel, of een bestaand model doorlichten. Dat gebeurt aan de hand van voorbeelden, vragen en checklists. Ons boek is een denkboek en een werkboek tegelijkertijd. De lezer krijgt dus ook theoretische fundamenten en concepten aangereikt, waarmee ze hun ideeën kunnen toetsen en vormgeven. Want mensen ondernemen iets uit een gevoel van enorme betrokkenheid. In al hun enthousiasme willen ze iets van waarde creëren en dingen doen die belangrijk zijn voor henzelf én voor andere mensen. Daarbij draait het niet meer alleen om geld, maar vooral om het bereiken van sociale en ecologische waarden. Het kan zelfs zover gaan dat ze als ruilmiddel geen geld, maar bijvoorbeeld energie, punten of afval inzetten.”

Dit de eerste keer dat duurzaamheid een eigen bedrijfsmodel krijgt, vertelt Jan Jonker trots. Trots is hij ook op de ruim dertig mensen die de afgelopen drie jaar vrijwillig als co-auteur meedachten en meeschreven aan het boek. “Ze gebruiken het boek al in de praktijk en zijn er erg enthousiast over. Ze geven op 13 november tien workshops hierover. Het symposium is in Utrecht vanwege de  goede bereikbaarheid. De mensen van de Domkerk waren aangenaam verrast, omdat dit het eerste duurzaamheidsverhaal is in hun kerk. Voor de kerk en de zalen voor de workshops moeten we natuurlijk betalen. Maar door de hulp van de co-auteurs en sponsors kunnen we het toch goedkoop houden.”

Het onderzoek in 2013-2014 is mede mogelijk gemaakt door steun van de ASN Bank, de Provincie Gelderland, De Radboud Universiteit Nijmegen en Stichting OCF 2.0.


Terug