Print pagina

Sociaal samenwerken in plaats van Het Nieuwe Werken


16 augustus 2013

Bedrijven kunnen hun omzet met twintig tot 25 procent verhogen als er door de medewerkers efficiënter informatie wordt gedeeld. Dat concludeert McKinsey in een rapport van 2012. De ceo en oprichter van StartReady.com, Lucas Wensing, ziet in de praktijk dat veel bedrijven kansen laten liggen. Er wordt veel tijd verspild aan zoeken van informatie terwijl deze elders in de organisatie aanwezig is. Als medewerkers hun kennis niet delen, wordt innovatie wel heel lastig. Juist door kennis te delen en elkaar te inspireren, kunnen bedrijven hun concurrenten voorblijven - en kunnen ze ook 'Sociaal samenwerken'.

Sociaal samenwerken
Flexibel en mobiel werken is prima, alleen leidinggevenden weten bij Het Nieuwe Werken vaak niet goed om te gaan met de aansturing van deze medewerkers, laat staan teambuilding. Dat komt omdat managers dit nog steeds koppelen aan ‘fysiek bij elkaar zijn', terwijl er volgens Wensink ook veel nieuwe mogelijkheden zijn zoals interactie via chat, beeld en spraak, al dan niet in de cloud. Wensing houdt daarom een pleidooi voor Sociaal samenwerken, als opvolger van Het Nieuwe Werken. Bij Sociaal samenwerken gaat het om informatiedeling binnen en buiten de (partner)organisatie in welke vorm dan ook. Kern is dat er een dialoog blijft. Leidinggevenden moeten dit proces faciliteren en medewerkers coördineren en inspireren.

Bron: Kluwermanagement.nl


Terug