Print pagina

Gemengde teams (m/v) beter uitgerust voor goede en slechte tijden - TQ©


21 maart 2013

Bundeling van sterke vrouwelijke en mannelijke eigenschappen loont

Mannelijke ondernemers zijn meer gericht op groei en vrouwelijke ondernemers beter voorbereid op tijdelijke tegenslagen. Combinatie van die twee eigenschappen maakt dat een organisatie beter in staat is om goede en slechte tijden te doorstaan, met een focus op groei én continuïteit bij krimp. Dit concludeert adviesbureau PerspeXo na onderzoek onder ruim 150 vrouwelijke en 350 mannelijke MKB-ondernemers.

Het onderzoek is gebaseerd op de uitkomsten van een scan waarbij ondernemers op 82 stellingen een cijfer geven tussen 1 en 10. Zo bleken mannelijke ondernemers beter uitgerust voor doorschakelen bij groei (7,1 versus 6,1) en vrouwelijke ondernemers beter voor terugschakelen bij krimp (6,7 versus 6,2). Een mogelijke verklaring hiervoor zoekt PerspeXo in de verschillen in leiderschapsstijl, (zelf)vertrouwen en zelfbeeld, en in het anders inschatten van risico's: mannelijke ondernemers zijn gevoeliger voor de kans dat het goed gaat, vrouwelijke ondernemers zijn gevoeliger voor de kans dat het misgaat.

Bundeling van sterke vrouwelijke en mannelijke eigenschappen loont
De onderzoekers melden verder dat mannelijke en vrouwelijke ondernemers dezelfde hoge ‘drive’ hebben in ondernemerschap, maar dat vrouwen iets sterker zijn op de gebieden Communicatie, Marketing en Identiteit en mannen op Financiën (alhoewel beiden hierop onvoldoende scoren, zie tabel). Verder zijn mannelijke ondernemers meer gericht op korte termijn winstgevendheid en cijfers. Op de gebieden Strategie en Organisatie scoren ze gelijk.

PerspeXo benadrukt dat de harde (bedrijfseconomische) en zachte aspecten (cultuur, waarden en processen) beide belangrijk zijn voor succesvol - vrouwelijk en mannelijk - ondernemerschap en bedrijfsvoering. Bij groei van het bedrijf wordt het procesmatig en vakinhoudelijk professioneel aansturen van de verschillende disciplines belangrijker. Verschillende mannelijke en vrouwelijke aspecten kunnen daaraan bijdragen.

De onderzoekers van PerspeXo melden ook dat

ondernemers winst en waarde zeer belangrijk vinden (8,2)
het bedrijf voor de meesten de belangrijkste passie en hobby is
40% van de vrouwelijke en 30% van de mannelijke ondernemers vinden dat ze geen goede balans hebben tussen werk en privé
ondernemers optimistisch zijn (7,5 gemiddeld)
vrouwelijke ondernemers hoger scoren op discipline (7,5 versus 7,1)
de meeste ondernemers eerder doeners zijn dan denkers
vrouwelijke ondernemers een hogere doe-factor en een realistischer zelfbeeld hebben
mannelijke ondernemers de neiging hebben om zichzelf enigszins te overschatten
vrouwelijke ondernemers minder goed ‘loslaten’ wat hun (door)groeipotentie beperkt
vrouwelijke ondernemers veel vaker een opleidingsbudget voor zichzelf hebben (47% versus 29% voor de mannen)


Top

Bron: White Paper M/V = Meerkracht + Veerkracht (PespeXo)


Terug