Print pagina

De populairste managementtools


8 november 2011

Minst gebruikte tools
Tevredenheid excutives

Wereldwijd is benchmarking de meest toegepaste managementtool. Gevolgd door strategische planning, missie- en visiestatements en CRM. Dit blijkt uit onderzoek van Bain & Company, dat al sinds 1993 om de paar jaar aan executives vraagt wat voor hen de actuele issues zijn en van welke tools hun onderneming gebruikmaakt. Het zegt veel over de tijdgeest in het bedrijfsleven, over de realiteit van nu en de verwachtingen voor morgen. Én over nationale en continentale culturen.

Er zijn soms flinke verschillen tussen de continenten. Zo is in Noord-Amerika CRM de meestgebruikte tool, gevolgd door strategische planning en benchmarking. In Azië staat benchmarking op de 4e plaats, in Zuid-Amerika op de 3e. In Europa is verandermanagement (4e plaats) veel populairder dan in de rest van de wereld.

Minst gebruikte tools
De minste gebruikte tools zijn open innovatie, prijsoptimaliseringsmodellen, tools voor beslisrechten, en rapid prototyping. Opvallend impopulair op dit moment zijn ook fusies en overnames. Niet zo vreemd, want tijdens recessies neemt de M&A-activiteit doorgaans af.

De tools waar bedrijven naar verwachting de komende jaren meer gebruik van gaan maken, zijn open innovatie, scenario- en contingentieplanning, prijsoptimaliseringsmodellen, tevredenheids- en loyaliteitsmanagement, kennismanagement en klantensegmentatie.
Top

Tevredenheid excutives
Executives zijn het meest tevreden over de aloude strategische planning en over beproefde tools als missie- en visiestatements, TQM, klantensegmentatie en strategische allianties. Het minst tevreden zijn ze over downsizing, outsourcing en shared-servicescenters – allemaal tools die worden gebruikt om te snijden in het personeel. Ook kennismanagement (vooral gebruikt in Azië) en social-mediaprogramma’s scoren minder dan gemiddeld qua tevredenheid.
Top

Bron: Kluwermanagement.nl
(inclusief overzicht van de meest gebruikte tools per continent)


Terug