Print pagina

‘Performance management veel te technologisch aangepakt'


7 september 2011

Bij performance management lijkt het er soms op, dat men bij voorkeur met vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden wil geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn vervolgboek Best Practises in Performance Management. ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’ Ronald Buitenhuis interviewde Dries van de Nieuwenhuyse voor M&L, het platform voor managers en professionals. 

De ondertitel van uw boek luidt: ‘werkt het dan toch?’ Dat impliceert dat er veel twijfel is over het nut van performance management?
Bij de gebruikers van performance managementsystemen zit nogal eens frustratie. Er is een strategie geformuleerd en met datawarehousing, het visualiseren en rapporteren van data, denkt men dat alle antwoorden er simpelweg uitrollen. Performance management wordt soms als een soort heilige graal binnengehaald, maar gebleken is dat er behoefte is aan meer dan domweg data verzamelen en tonen.

En wat is dat ‘meer’?
Alleen rapportages volstaan niet. Je moet er analytische intelligentie aan toevoegen. Methodische zaken als marktonderzoek en analytische CRM-gegevens worden nu nog steeds niet als volwaardige partners in performance management ingebed. Performance management is vooral een tool gemaakt door IT-ers en met de uitkomsten moet de business dan maar aan de slag; als zijnde "dit is de waarheid". Maar er is een missing link. Tussentijds worden niet de juiste vragen gesteld (bijvoorbeeld op basis van specifieke businessdomeinen zoals marketing, operations), of veranderde marktomstandigheden meegenomen. In mijn vorige boek over performance management, waarvan dit een opvolger is, vergelijk ik goed performance management met een klassieke mijnlift. Die gaat constant heen en weer tussen de top en de werkvloer om grondstoffen op te halen (gegevens), er inzichten van te maken en die af te leveren. Het is een cyclus. Zo zou performance management ook beschouwd moeten worden. Je hebt een strategie, je haalt data op, onderzoekt en onderbouwt mogelijke oorzaak- en gevolgrelaties terwijl je tussentijds blijft je vragen stellen en het systeem aanpassen. Zo analyseer je constant de data. Nu is het zo dat het vaak vooral om de correctheid van cijfers, tot wel vier cijfers achter de komma, gaat. Terwijl het een continue proces van vragen en antwoorden moet zijn. Het algemeen overzicht is hierbij veelal belangrijker dat het grootste detail.

Lees verder

 


Terug