Print pagina

Open innovatie vereist andere kenmerken en kennis


8 juli 2011

Open innovatie gaat niet vanzelf. De bedrijfskundige Frans Stel onderzocht zowel organisatorische en relationele factoren die open innovatie faciliteren, als factoren die dat blokkeren.
Open innovatie van verschillende partners bij product- of dienstontwikkeling vergt andere competenties, attitudes en persoonskenmerken dan traditionele innovatie. Niet langer is wat je weet doorslaggevend voor succes, maar wie je kent. Dat blijkt uit de analyse van 137 open innovatie-projecten.
Samenwerken om te innoveren vergroot het rendement van productontwikkeling, versnelt de introductie op de markt en verlaagt de ontwikkelingskosten. Open innovatie heeft ook nadelen en valkuilen: het gaat niet vanzelf. De bedrijfskundige Frans Stel onderzocht zowel organisatorische en relationele factoren die open innovatie faciliteren, als factoren die dat blokkeren.
De betrokkenheid van het management en vertrouwen in elkaar zijn noodzakelijke voorwaarden voor open innovatie, blijkt uit het onderzoek van Stel. Welke factoren daarnaast faciliteren of blokkeren hangt sterk af van het type prestatie (commercieel, technologisch of financieel), van de industrietak en van moment in het proces.
Een goede overdracht van technologie heeft bijvoorbeeld een positief effect op de technologische prestatie, maar een negatief effect op de commerciële prestatie. Informaliteit ten aanzien van technische aspecten werkt goed in de maakindustrie, maar juist niet in de voedingsindustrie.

Meer info

Terug