Print pagina

Toegevoegde waarde kwaliteitskundige: nog een kloof tussen droom en werkelijkheid



Richting aan de kwaliteitskunde

Een kwaliteitskundige wil een wezenlijke bijdrage leveren aan het succes van organisaties, tenminste dat mag je toch hopen. Wat is anders diens toegevoegde waarde? Maar weet de kwaliteitskundige die wezenlijke bijdrage in de praktijk wel te realiseren? Alle reden voor een gesprek met directieleden van verschillende bedrijven over hun bedrijfsdoelstellingen, associaties bij het vakgebied en de verwachtingen ten aanzien van hun kwaliteitsmanager.

Bij directeuren staat het eigen organisatiebelang voorop en is de stakeholder benadering eendimensionaal gericht op klanten. En dat is op zich niet vreemd, want het hemd is nader dan de broek. Dat heeft ook consequenties voor de ontwikkeling van kwaliteitskundigen: meer ondernemerschap, meer oog voor klant- en bedrijfsresultaat zullen daarin op de korte termijn domineren. Het gebruik van normen en richtlijnen en de niet aflatende zorg voor compliance[1] blijven eveneens relevant. Daarnaast zal de omgeving in toenemende mate een toegevoegde maatschappelijke waarde verlangen van organisaties. MVO en duurzaam ondernemen zijn immers niet meer weg te denken. Dat betekent dat ook de kwaliteitskunde zich hierop dient te richten. Het aandachtveld verplaatst dan naar die van (meervoudige) waardeoptimalisatie. Betrokkenheid van andere bedrijfskundige disciplines om de transitie naar een dergelijke benadering te maken hierin is een ‘must’. De kwaliteitskundige zal dan met zijn bagage kunnen helpen om de verbeterslag te ondersteunen.

lees het hele artikel


[1] compliance is het voldoen aan wet- en regelgeving, (professionele) normen en richtlijnen


Terug