Print pagina

Strategische innovatie ontstaat vooral in dagelijkse praktijk


Managementmechanismen
Klantenwaarde

Innovatieve ideeën ontstaan eerder tijdens het uitvoeren van de dagelijkse zaken, dan op afgezonderde ontwikkelingsafdelingen. Dit plaatst niet alleen vraagtekens bij de waarde van deze afdelingen, maar ook bij de mechanismen van strategische innovatie. Het blijkt zinvol te zijn om de meest innovatieve klanten te raadplegen voor nieuwe ideeën. Als een industrieel bedrijf wil vernieuwen om de concurrentie de baas te blijven, moet het oog hebben voor de markt en de informatie van deze markt voortdurend proberen in te passen in de eigen productie.
Top

Managementmechanismen
Dit blijkt uit onderzoek van Liselore Berghman (Erasmus Universiteit Rotterdam) naar de wijze waarop managers de strategische innovatie van hun bedrijfseenheid proberen te vergroten. Zij onderscheidt drie soorten managementmechanismen: mechanismen die het bedrijf stimuleren om marktinformatie beter te herkennen, mechanismen om de herkende informatie beter te integreren, en mechanismen die het bedrijf ertoe aanzetten om gemakkelijker op basis van herkende informatie te handelen. Ze deed onderzoek naar deze mechanismen in vijf Nederlandse industriële sectoren: energie, printing, trucks & trailers, functionele voeding en verkeersbeheersingssystemen.
Ze ontdekte dat het erg zinvol is de meest innovatieve klanten te raadplegen voor nieuwe zakenideeën, terwijl algemeen desk research minder oplevert. Vooral mechanismen voor de integratie van marktinformatie, blijken cruciaal. Daarom is het belangrijk om in een bedrijf regelmatig interne discussies te houden over het beeld dat men heeft van de markt en de klanten.
Bovendien blijken ideeën voor strategische innovatie voornamelijk te ontstaan in en tijdens het uitvoeren van de dagelijkse zaken, wat de waarde van afgezonderde afdelingen voor business development in twijfel trekt. Daarentegen lijkt het beter om de effectieve invoering van strategische innovatie-initiatieven wel in aparte eenheden plaats te laten vinden.
Top

Klantenwaarde
Als we het hebben over aanpassing aan marktinformatie, brengt dat ons bij de vraag hoe marketing en meer specifiek: hoe klantenwaarde kan bijdragen in de groei van de onderneming. Industriële ondernemingen die zoeken naar de creatie van meerwaarde voor klanten, kunnen zich hiermee onderscheiden, hun positie in de markt versterken en daar hun klanten actief in betrekken.
Top

Bronnen:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Stichting Techniek en Marketing


Terug